10370,71%2,46
40,28% 0,06
46,73% 0,04
4331,89% 0,15
6898,98% 0,00
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 2 Temmuz Tarihinde, Üçlü Pist Operasyonu kapsamında bir
saatte 81 kalkış gerçekleştirerek rekor kırdıklarını bildirdi. Bakan Uraloğlu,
“Kalkış taksi süresini 15 dakikaya, iniş taksi süresini 12 dakikaya indirmeyi
hedefliyoruz.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul Havalimanı’nda 17 Nisan 2025 tarihinden itibaren
uygulanmaya başlanan ve eş zamanlı olarak üç uçağın iniş veya kalkış yapmasına
olanak sağlayan Üçlü Pist Operasyonu kapsamındaki kazanımları değerlendirdi.
Bakan Uraloğlu, “2 Temmuz Tarihinde, Üçlü Pist Operasyonu kapsamında bir saatte
81 kalkış gerçekleştirerek rekor kırdık. Üçlü Pist Operasyonu ile hem
verimlilikte artış sağladık hem de çevresel kazanımlar elde ettik.” ifadelerini
kullandı.
Operasyonları 17 Nisan tarihinden
bu yana meteorolojik koşulların elverişli olduğu günlerde 06.00-09.00 saatleri
arasında kalkış, 09.00-12.00 /22.00-00.00 saatleri arasında ise iniş olarak
yürüttüklerini kaydeden Bakan Uraloğlu, “Üçlü Pist Operasyonu kapsamında
gerçekleştirdiğimiz hava sahası dizaynı değişiklikleri sayesinde, uçuşların hem
yaklaşma hem de yer hareketleri açısından daha verimli bir şekilde
yönetilmesini sağladık.” şeklinde konuştu.
“Uçak Başına Bekleme
Süresinden 300 Kilogram Yakıt Tasarrufu Sağlayacağız”
Söz konusu hava sahası tasarımı
sayesinde uçakların daha az manevra ile doğrudan yaklaşma ve kalkış
gerçekleştirebilecek şekilde yönlendirildiğini dile getiren Bakan Uraloğlu,
sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu durum özellikle düşük irtifa
seviyelerinde uçuş süresini kısaltarak emisyonların en yoğun olduğu bu safhada
doğrudan bir azaltım etkisi yaratıyor. 2023-2024 yılı ortalamasına göre bu yıl,
uçakların kalkış öncesi kapıdan pist başına varışına kadar geçen süre olan
kalkış taksi süresini (taxi-out) 16 dakikadan 15 dakikaya düşürmeyi, iniş
sonrası pistten terminale ulaşım süresi olan iniş taksi süresi (taxi-in) 13,8
dakikadan 12 dakikaya, iniş trafiklerinin ortalama uçuş süresini ise yaklaşık 4
dakika azaltmayı hedefliyoruz. Bu sayede uçak başına kalkış taksi süresinden 80
kilogram, iniş taksi süresinden 60 kilogram ve bekleme süresinden ise 300
kilogram yakıt tasarrufu sağlayacağız.”
Bakan Uraloğlu ayrıca, söz konusu
sürelerdeki kısalmalar ile çevreye zararlı karbondioksit salınımını ise uçak
başına kalkış taksi süresinden 0,25 ton, iniş taksi süresinden 0,18 ton ve
bekleme süresinden ise 0,9 ton azaltmayı hedeflediklerini de kaydetti.
Gece Saatlerinde Gürültüde
Yüzde 20 Azalma Sağlanabilecek
Bakan Uraloğlu, gürültü kirliliği
açısından da önemli kazanımlar elde edildiğini belirterek “Önceki çiftli
operasyon yapısında, uçakların havadaki bekleme süreleri hem karbondioksit
salımını hem de gürültü seviyesini artırmaktaydı. Yeni hava sahası tasarımı ve
Üçlü Pist Operasyonu sayesinde havadaki ortalama bekleme süresi yüzde 30
azaldı. Bu da uçakların motor çalıştırma süresine bağlı olarak gürültü üretim
süresini de doğrudan azalttı. Gece saatlerindeki yaklaşma süresinin ortalama 3
dakika kısalabilecek olması, özellikle gece sessizliğine duyarlı bölgelerde
yüzde 20’ye varan daha az gürültü anlamına geliyor. Ortalama olarak uçuş başına
1,2 A-ağırlıklı desibel düşüş ölçüldü. Bu ölçüm, sesin insan kulağının
duyarlılığına göre değerlendirilmesini sağlayan standart birimle yapılıyor.”
açıklamasında bulundu.
“Üçlü Pist Operasyonu,
İstanbul Havalimanı’nda Yıllık 200 Milyon Yolcu Hedefine Ulaşma Yolculuğumuzda
Önemli Bir Adımı Temsil Ediyor.”
İstanbul Havalimanı’nı hem hava
trafiği hem de çevresel sürdürülebilirlik açısından dünyanın en ileri
havalimanlarından biri hâline getirme yolunda emin adımlarla ilerlediklerini
kaydeden Bakan Uraloğlu, “İstanbul Havalimanı, artan yoğun yolcu ve kargo trafiğini
artık daha verimli bir şekilde yönetebilecek kapasiteye ulaştı. Üçlü Pist
Operasyonu, İstanbul Havalimanı’nda yıllık 200 milyon yolcu hedefine ulaşma
yolculuğumuzda önemli bir adımı temsil ediyor.” dedi.